Financiën

Wat hebben we dit jaar bereikt

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie: Wij willen een financieel gezonde gemeente zijn nu en in de toekomst

Doel: We stellen een reële meerjarige raming op van de inkomsten uit het gemeentefonds voor onze beleidsambities. We stabiliseren en optimaliseren de inkomsten uit het gemeentefonds

  • We brengen het financieel effect van de gemeentefondscirculaires in beeld en verwerken deze jaarlijks in de stadsbegroting

We hebben het effect van de mei- en septembercirculaire verwerkt in de stadsbegroting en de decembercirculaire is verwerkt in deze stadsrekening. Uw raad is hierover door brieven geïnformeerd.

  • We maken een integrale afweging van de inzet van nieuwe gemeentefondsmiddelen (taakmutaties)

Gemeentefondsmiddelen zijn vrij besteedbaar door uw raad. Nieuwe gemeentefondsmiddelen zijn onder meer voorgelegd voor een integrale afweging in de Planning & Control cyclus.

  • We oefenen invloed uit op de landelijke herijking van het gemeentefonds

Per 1 januari 2023 zijn nieuwe verdeelmodellen voor het gemeentefonds ingevoerd. Er geldt nog een ingroeipad (het pad waarmee gemeenten naar de nieuwe verdeling ingroeien) van 3 jaar. Eind 2025 wordt de invoering van het nieuwe model geëvalueerd. We blijven lobbyen dat Nijmegen ook na de evaluatie van 2025 goed uit het herijkte gemeentefonds zal komen.

  • We lobbyen over de hoogte van de inkomsten van het gemeentefonds en over het stabiliseren van de schommelingen van het gemeentefonds

Het is belangrijk dat wij als gemeenten kunnen beschikken over voldoende middelen voor de taken en verantwoordelijkheden die we hebben. Ook is het essentieel dat er niet te veel schommelingen in onze inkomsten plaatsvinden; een stabiel gemeentefonds is ook van groot belang. De ontwikkeling van het gemeentefonds is vanaf 2024 op twee manieren gekoppeld aan het Bruto Binnenlands Product (BBP): (1) prijsontwikkeling BBP in het jaar en (2) volumeontwikkeling BBP van afgelopen 8 jaar. Dit zou kunnen bijdragen aan een stabieler gemeentefonds, maar momenteel is de prijsontwikkeling BBP onvoldoende om de loonontwikkeling op te vangen. We hebben daarom onze input geleverd bij het 100.000+ gemeentefondsoverleg, omdat onder andere het rijk bij deze overleggen aanwezig is. Daarnaast voeren we met de VNG een actieve lobby richting de overheid.

Doel: We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven

  • We zorgen voor het heffen van OZB woningeigenaren, OZB niet-woningeneigenaren en overige belastingen (reclamebelasting, precariobelasting).

De belastingen zijn opgelegd en zijn of worden nog geïnd. We hebben uitvoering gegeven aan de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) inzake het herwaarderen van woningen en niet-woningen.

  • We herijken periodiek het belastingstelsel.

De belastingverordeningen 2025 zijn opgesteld en door de gemeenteraad vastgesteld. Voor meer informatie over de gemeentelijke belastingen verwijzen we naar de paragraaf lokale heffingen.  

Doel: We beheersen fiscale risico's

  • We adviseren gevraagd en ongevraagd over fiscale vraagstukken van programma’s en verbonden partijen
  • Vennootschapsbelastingplicht

Het Hof Arnhem- heeft in de zaak of dat reclame-inkomsten vennootschap plichtig geoordeeld dat bij het behalen van de reclame-inkomsten geen sprake is van het drijven van een onderneming, want de arbeid blijft wat binnen normaal vermogensbeheer past. Op dit moment ligt de zaak bij de Hoge Raad. We zijn gestart met de VPB-uitgangspositie van het parkeren achter de slagboom.

  • BTW/BTW-compensatiefonds

We hebben in 2024 met behulp van een nieuwe geautomatiseerde rekenmethode - ORINCO methode - het algemeen btw-mengpercentage herrekend. Dit levert ons een btw-teruggave van 2 mln;
We hebben het btw-proces verder geautomatiseerd in ERPX waardoor we sneller kunnen bijsturen als er fouten worden geconstateerd;
We hebben een btw-teruggave ontvangen op de in eerste instantie geboekte kosten van 6 ton;
We hebben in 2024 de fiscale btw-afstemming over het project DUET en over het Stationsdistrict met de Belastingdienst afgerond.

  • Loonheffing

We hebben voor het Horizontaal toezicht convenant met de Belastingdienst nieuwe fiscale beheersingsafspraken over de loonheffingsprocessen gemaakt en afgestemd.

Doel: We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren

  • We hebben een strategie om tegen zo gunstige mogelijke voorwaarden te lenen.
  • We analyseren inkomsten en uitgaven om te bepalen of er voldoende geld op de bank staat om dagelijks te voldoen aan betalingsverplichtingen.
  • We adviseren over en beoordelen aanvragen van leningen om maatschappelijke doelen te ondersteunen.
  • We trekken leningen aan met een korte of langere duur mede op basis van de vastgestelde strategie.

Het zorg dragen voor voldoende liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren, wordt beschreven in de paragraaf Financiering .

Doel: We vangen algemene risico’s en specifieke majeure risico’s op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht

  • We beoordelen periodiek de ontwikkeling van de reserves in verhouding tot de risico’s.

Het opvangen van algemene risico’s en specifieke majeure risico’s wordt beschreven in de paragraaf ‘Weerstandsvermogen & risicobeheersing’.

  • We voeren financiële en niet-financiële risicoanalyses uit.

Naast de financiële risicoanalyse, zoals bedoeld in de vorige bullet, hebben we in 2024 ook niet-financiële risicoanalyses uitgevoerd op verschillende thema’s binnen procesbeheersing, zoals fraude, informatiebeveiliging en privacy.

  • We voorzien in een overzicht waarin de stortingen en onttrekkingen van de reserves staan weergegeven.

In dit onderdeel is een overzicht opgenomen van de reserves: Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves .

  • We beoordelen het gebruik en de noodzaak voor (bestemming)reserves periodiek.

Het opvangen van algemene risico’s en specifieke majeure risico’s wordt beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen & risicobeheersing .

Doel: We verwerken begrotingscorrecties die nog niet zijn toe te rekenen aan programma’s

  • We stellen algemene begrotingscorrecties vast.

We hebben begrotingscorrecties die we (nog) niet konden toerekenen aan programma's verwerkt.

  • We minimaliseren dit type begrotingscorrecties door periodiek te beoordelen of deze óf toe te wijzen zijn aan programma’s óf kunnen vervallen.

De opgenomen begrotingscorrecties zijn zoveel mogelijk bij de inhoudelijke programma’s verwerkt. We hebben het effect van de mei-, september- en decembercirculaire verwerkt en uw raad is hierover door brieven geïnformeerd. Uw raad heeft over de inzet van deze middelen besloten in onder meer de eerste en tweede Voortgangsmonitor 2024.

Doel: We beheren onroerend goed dat nog niet in exploitatie is of aan een beleidsveld toe te delen is

  • We beoordelen of vastgoed onderdeel is van een beleidsinhoudelijk programma .

Het beoordelen of vastgoed onderdeel is van een beleidsinhoudelijke programma betreft regulier werk en is ook in 2024 gedaan.

Lasten & baten

91

8,1%

739

64,1%

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 11:52:46 met de export van 04/16/2025 09:54:02