Bedragen x € 1 mln | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Financieel gezonde stad | 38,3 | 94,7 | 90,7 | 4,1 | ||
38,3 | 94,7 | 90,7 | 4,1 | |||
Baten | ||||||
Financieel gezonde stad | 667,7 | 733,1 | 738,8 | 5,6 | ||
667,7 | 733,1 | 738,8 | 5,6 | |||
Totaal per programma | 629,4 | 638,4 | 648,1 | 9,7 | ||
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (+ = voordeel; - = nadeel) |
Totaal programma
Aan het programma Financiën geven we per saldo - 648,1 miljoen euro uit. Dit gaat volledig naar de ambitie Financieel gezonde stad.
Per ambitie
Wij willen een financieel gezonde gemeente zijn nu en in de toekomst
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 9,7 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lasten: 4,1 miljoen euro voordeel
Baten: 5,6 miljoen euro voordeel
Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.
Doel: We stellen een reële meerjarige raming op van de inkomsten uit het gemeentefonds voor onze beleidsambities. We stabiliseren en optimaliseren de inkomsten uit het gemeentefonds
Lasten: geen
Baten: 2,7 miljoen euro voordeel
De totale toename van de decembercirculaire van het gemeentefonds betreft 2,0 miljoen euro. Van deze toename wordt 0,7 miljoen toegevoegd aan de bestemmingsreserve Decembercirculaire. Hierdoor blijven ze in 2025 beschikbaar voor programma’s. De overige gemeentefondsmutaties van 1,3 miljoen euro vallen vrij ten gunste van het programmaresultaat 2024.
De overige 0,7 miljoen euro betreft een afrekening van het gemeentefonds van de jaarschijven 2021, 2022 en 2023. Een afrekening is gebruikelijk omdat cijfers van het gemeentefonds nog definitief worden vastgesteld.
Doel: We verwerken begrotingscorrecties die nog niet zijn toe te rekenen aan programma's
Lasten: 4,3 miljoen euro voordeel
Baten: 2,9 miljoen euro voordeel
In de septembercirculaire 2023 hebben we onder andere voor de jaarschijf 2024 prijscompensatie gereserveerd.
Het bedrag van 5,4 miljoen euro valt nu vrij ten gunste van het resultaat. De prijscompensatie dient ter dekking van de hogere uitgaven bij de overige programma's die veroorzaakt zijn door stijgende prijzen.
Daarnaast heeft een correctie op de BTW plaatsgevonden. Dit leverde een voordeel van 1,8 miljoen euro op.
Doel: We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven.
Lasten: 0,3 miljoen euro nadeel
Baten: 1,0 miljoen euro voordeel
De overschrijding van het budget voor het afhandelen van WOZ-bezwaarschriften (inhuur en uitbesteding) bedraagt 0,1 miljoen euro en die van proceskostenvergoeding 0,2 miljoen euro.
Op de baten OZB woningen zien we een nadeel door vertraging in de bouw en later opleveren van woningen waardoor de groei lager is dan waar we in de begroting rekening mee hebben gehouden. En op de OZB niet- woningen zien we een voordeel door vertraging in de bouw. Stukken grond die bestemd zijn voor woningbouw blijven onbebouwd. Voor bouwpercelen waar de bouwwerkzaamheden niet zijn aangevangen, dient het niet-woning tarief te worden toegepast.
Doel: We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren
Lasten: 0 miljoen euro nadeel
Baten: 0,3 miljoen euro nadeel
Er is minder rente doorberekend aan planexploitaties dan begroot.
Doel: We vangen algemene risico's en specifieke majeure risico's op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht
Lasten: 0,2 miljoen euro nadeel
Baten: 0,6 miljoen euro nadeel
Voor een toelichting op de mutaties van de bestemmingsreserves verwijzen we naar de toelichting van de Balans .
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.