Wat heeft het gekost

Toelichting per ambitie

Bedragen x € 1 mln

Begroting 2024 primitief

Begroting 2024
na wijziging

Rekening 2024

Verschil

Lasten

Klimaat-bestendige stad

16,2

14,4

13,1

1,3

Groene, gezonde en vitale omgeving

24,2

24,6

23,5

1,1

Circulaire stad

14,8

14,7

15,1

-0,3

Energie- en klimaatneutrale stad

9,0

6,9

6,1

0,8

64,2

60,7

57,9

2,9

Baten

Klimaat-bestendige stad

0,0

0,1

0,2

0,1

Groene, gezonde en vitale omgeving

20,4

19,6

19,1

-0,5

Circulaire stad

6,4

6,6

5,7

-0,9

Energie- en klimaatneutrale stad

0,0

3,9

3,8

-0,1

26,8

30,2

28,7

-1,4

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (+ = voordeel; - = nadeel)

Totaal programma
Aan het programma Openbare Ruimte geven we per saldo 29,1 miljoen euro uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie Groene, gezonde en vitale omgeving.

Per ambitie
We zijn een klimaatbestendige stad waar de overlast van hitte, droogte en water tot een minimum wordt beperkt en de biodiversiteit wordt bevorderd
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 1,4 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lasten: 1,3 miljoen euro voordeel
Baten: 0,1 miljoen euro voordeel

Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.

Doel: Opvangen klimaatverandering
Lasten: 1,1 miljoen euro voordeel
Baten: 0 miljoen euro voor/nadeel

Dit voordeel vormt een onderdeel van het resultaat op de uitvoeringskosten. Voor een toelichting verwijzen we naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

We hebben een groene, gezonde en vitale omgeving om in te wonen, te werken en te recreëren
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 0,6 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lasten: 1,1 miljoen euro voordeel
Baten: 0,5 miljoen euro nadeel

Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.

Doel: Duurzame uitvoering watertaken
Lasten: 0,5 miljoen euro voordeel
Baten: 0,2 miljoen euro nadeel

We rekenden minder kapitaallasten aan het GRP toe dan begroot als gevolg van lagere realisatie op de investeringen in de afgelopen jaren. Daarnaast hadden we minder onderhoudskosten en minder kosten voor meldingen en gegevensbeheer en onderzoek. De lagere rioolopbrengsten leiden aan de batenkant tot een nadeel van 0,2 miljoen.

Doel: Beheersen schadelijke effecten
Lasten: 0,3 miljoen euro voordeel
Baten: 0,3 miljoen euro nadeel

In verband met de komst van de omgevingswet worden er vanaf 2024 leges geheven voor milieu-aanvragen. Mogelijk hebben bedrijven geanticipeerd op het feit dat er vanaf dit jaar leges moeten worden betaald. Daarnaast was het aantal meldingen en vergunningaanvragen in 2024 lager dan waar rekening mee werd gehouden en er zijn minder milieucontroles uitgevoerd dan geprogrammeerd. Als gevolg hiervan is er ook minder gebruik gemaakt van juridische ondersteuning. Dit heeft geleid tot een voordeel aan de lastenkant en een nadeel aan de batenkant van 0,3 miljoen euro bij het uitvoeren van de VTH-milieutaken (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) door de ODRN.

Doel: Beheersen en voorkomen luchtverontreiniging
Lasten: 0,3 miljoen euro voordeel

In 2024 zijn de maatregelen Zero Emissie stadslogistiek en de Milieuzone voor Brom- en snorfietsen voorbereid. Diverse maatregelen zijn voordeliger gerealiseerd dan begroot. Daarnaast zijn de subsidies laadpalen bestelbussen en sloopregeling brom-snorfietsen, ook na promotie, minder gebruikt dan halverwege het jaar de verwachting was. Hierdoor is er een voordeel ontstaan van 0,3 miljoen euro.

Doel: We beheersen, voorkomen en verminderen bodemverontreiniging conform vastgestelde norm en zorgen voor een ondergrondse ordening die ontwikkelingen mogelijk maakt
Lasten: 0,15 miljoen euro voordeel

In 2024 zijn minder bodemonderzoeken en saneringen uitgevoerd dan vooraf verwacht. Dit zorgt voor een voordeel van 150.000. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve bodemsanering.

We zijn een circulaire stad waar we verantwoord omgaan met grondstoffen en deze zoveel mogelijk opnieuw gebruik
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 1,2 miljoen euro nadeel op deze ambitie.
Lasten: 0,3 miljoen euro nadeel
Baten: 0,9 miljoen euro nadeel

Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.

Doel: Inzameling huishoudelijk afval
Lasten: 0,4 miljoen euro nadeel
Baten: 0,8 miljoen euro nadeel

De transport- en verwerkingskosten van de huishoudelijke afvalstromen vallen hoger uit. Daarnaast vallen de kosten van preventief en curatief onderhoud van alle ondergrondse en bovengrondse inzamelmiddelen voor rest, glas, textiel en plastic+ hoger uit. Dit geldt ook voor de kosten voor het reinigen van de rolcontainers, veroorzaakt doordat het aantal inpandige afvalruimtes is toegenomen. Ten slotte zijn de afschrijvingslasten toegenomen, doordat er in 2023 veel investeringen zijn gedaan in ondergrondse (pers) container, luiercontainers en cocons.

Zoals we ook al meldden bij de 2 e Voortgangsmonitor hebben we 0,6 miljoen euro minder aan opbrengsten van afvalzakken gerealiseerd. En we hebben 0,3 miljoen euro lagere vergoeding voor verpakkingsmateriaal ontvangen. Bij de 2 e Voortgangsmonitor gingen we nog op dit onderdeel uit van een nadeel van 0,5 miljoen euro.

We zijn een duurzame en energie neutrale stad, waarin we inwoners en bedrijven ondersteunen bij de energie- en warmte transitie en duurzame inwonersinitiatieven stimuleren
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 0,7 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lasten: 0,8 miljoen euro voordeel
Baten: 0,1 miljoen euro nadeel

Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.

Doel:  Energietransitie bij bedrijven
Lasten: 0,3 miljoen euro voordeel

Lagere (onderzoeks)kosten op het onderdeel energietransitie bedrijven hebben geleid tot een voordeel van 0,3 miljoen euro.

Doel: Opwekken van duurzame energie
Lasten: 0,7 miljoen euro voordeel

Het overgrote deel van het project aardgasvrij wordt gedekt uit rijksmiddelen of overige externe middelen. Op het gemeentelijke deel van het project aardgasvrij is een voordeel ontstaan van 0,6 miljoen euro. Om de reeds in gang gezette processen voort te kunnen zetten (energie besparen, warmtenetten) kunnen deze middelen niet vrijvallen. We stellen voor om 0,7 miljoen euro toe te voegen aan de bestemmingsreserve aardgasvrij/warmtefonds. Bij de 2e Voortgangsmonitor is reeds melding hiervan gemaakt en 6,6 miljoen euro toegevoegd aan de reserve. Het besluitvormingstraject voor het oprichten van een publiekintegraal warmtebedrijf is vertraagd, zoals we meldden in de raadsinformatiebrief van 10 december 2024.

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.

Lasten & baten

58

5,1%

29

2,5%

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 11:52:46 met de export van 04/16/2025 09:54:02