Bedragen x € 1 mln | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Transparant en slagvaardig stadsbestuur | 7,6 | 7,8 | 9,6 | -1,8 | ||
Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening | 7,2 | 9,6 | 11,5 | -1,9 | ||
Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie | 68,2 | 67,9 | 69,7 | -1,9 | ||
83,0 | 85,3 | 90,9 | -5,6 | |||
Baten | ||||||
Transparant en slagvaardig stadsbestuur | 0,2 | 0,3 | 0,4 | 0,1 | ||
Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening | 2,7 | 4,0 | 5,4 | 1,4 | ||
Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie | 4,7 | 4,4 | 3,7 | -0,7 | ||
7,6 | 8,7 | 9,5 | 0,8 | |||
Totaal per programma | 75,4 | 76,6 | 81,3 | -4,8 |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (+ = voordeel; - = nadeel)
Totaal programma
Aan het programma Bestuur en Organisatie geven we per saldo 81,3 miljoen euro uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie.
Per ambitie
We zijn een transparant en slagvaardig stadsbestuur dat in samenspraak met de stad en haar omgeving aan de afgesproken doelstellingen werkt.
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 1,7 miljoen euro nadeel op deze ambitie.
Lasten: 1,8 miljoen euro nadeel
Baten: 0,1 miljoen euro voordeel
Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.
Doel: Sturen op belangrijke opgaven
Lasten: 2,0 miljoen euro nadeel
Baten: 0,1 miljoen euro voordeel
Het nadeel bij de lasten wordt grotendeels veroorzaakt door een storting in de voorziening pensioenen wethouders en ex-wethouders. We bepalen jaarlijks op grond van een actuariële doorrekening hoe groot de voorziening moet zijn voor de wethouderspensioenen.
We zetten de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 0,5 miljoen euro nadeel op deze ambitie.
Lasten: 1,9 miljoen euro nadeel
Baten: 1,4 miljoen euro voordeel
Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.
Doel: Democratische rechten
Lasten: 1,9 miljoen euro nadeel
Baten: 1,4 miljoen euro voordeel
Een overschrijding met 0,4 miljoen euro wordt veroorzaakt door het product verkiezingen. Dit als gevolg van de sterke kostenstijging van onder andere catering, energie- en huurkosten locaties en drukwerk en van hogere kosten voor de organisatie van de verkiezingen als gevolg van de wetswijziging. Daarnaast hebben we in 2024 een extra structurele kostenstijging gezien door de recente aanbesteding van de postbezorging, de extra kosten van het Gemeentelijk Stembureau (wettelijke vereiste) en overhead.
Het voordeel bij de baten betreft extra inkomsten voor reisdocumenten.
We hebben een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 2,6 miljoen euro nadeel op deze ambitie.
Lasten: 1,9 miljoen euro nadeel
Baten: 0,7 miljoen euro nadeel
Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.
Doel: We zijn een moderne en betrouwbare overheidsorganisatie
Lasten: 1,9 miljoen euro nadeel
Baten: 0,7 miljoen euro nadeel
Bij de lasten wordt een nadeel van 0,8 miljoen veroorzaakt door implementatie van een nieuw financieel systeem en overige eenmalige ict applicaties. Daarnaast hebben we tot en met 2022 implementatiekosten van Software as a Service (SaaS) als investering verantwoord. Het BBV geeft aan dat dergelijke implementatiekosten niet als investering mogen worden aangeduid omdat we niet het juridisch en economisch bezit hebben. Omdat we deze kosten vanaf 2024 als exploitatiekosten moeten verantwoorden, geeft dit bij het programma Bestuur & Organisatie een nadeel van 0,7 miljoen euro.
De kosten voor de facilitaire producten zijn gestegen door nieuwe contracten als gevolg van de wettelijk verplichte aanbestedingen (warme dranken), door het hogere minimumloon voor schoonmakers en doordat de ambtelijke organisatie de afgelopen 4 jaar met ± 10% is gegroeid en daardoor ook het gebruik van een aantal producten. Dit heeft tot een nadeel van 0,3 miljoen euro geleid.
Bij de baten ontstaat het nadeel vooral doordat er minder kosten van personeel kon worden doorbelast naar andere onderdelen van de begroting.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.