Bedragen x € 1 mln | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Optimale participatiekansen en ontw.mogelijkheden | 18,4 | 20,3 | 19,2 | 1,1 | ||
Goede en toegankelijke onderwijsvoorz.PO, (V)SO, VO | 19,7 | 19,8 | 19,9 | -0,2 | ||
38,1 | 40,0 | 39,1 | 0,9 | |||
Baten | ||||||
Optimale participatiekansen en ontw.mogelijkheden | 7,8 | 9,3 | 10,8 | 1,5 | ||
Goede en toegankelijke onderwijsvoorz. PO, (V)SO, VO | 0,5 | 0,7 | 0,7 | 0,0 | ||
8,3 | 10,0 | 11,5 | 1,6 | |||
Totaal per programma | 29,8 | 30,1 | 27,6 | 2,5 |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (+ = voordeel; - = nadeel)
Totaal programma
Aan het programma Onderwijs geven we per saldo Onderwijs 27,6 miljoen euro uit.
Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie Goede en toegankelijke onderwijsvoorzieningen PO, (V)SO, VO .
Per ambitie
Alle inwoners hebben gelijke participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 2,6 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lasten: 1,1 miljoen euro voordeel
Baten: 1,5 miljoen euro voordeel
Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.
Doelen:
Lasten: 1,1 miljoen euro voordeel
Baten: 1,5 miljoen euro voordeel
We hebben dit jaar naast niet geraamde uitgaven voor Nationaal Programma Onderwijs en VSO/PRO ook extra rijksmiddelen voor Onderwijsachterstandenbeleid ontvangen. Deze konden door het late tijdstip van toekenning niet meer worden besteed. Daarnaast zijn er middelen voor onderwijsachterstanden niet besteed. De belangrijkste reden voor het niet besteden van de gemeentelijke middelen voor Onderwijs achterstanden beleid ligt in de jaarlijks stevige opplussing van het budget door het rijk. Daardoor hoeft de gemeente steeds minder eigen middelen op dit dossier in te zetten. De middelen van het rijk worden in de begroting opgenomen aan de lasten- en aan de batenkant.
We hebben een voordeel van 0,35 miljoen euro op de middelen voor Kansengelijkheid. We stellen voor om deze middelen over te hevelen naar 2025 zodat ze besteed kunnen worden aan de uitvoering van de Motie 'Ongelijk investeren in jongerenwerk').
Het voordeel bij de baten is ontstaan door terugvordering van subsidies Peuterwerk 2023 (0,7 miljoen euro), niet geraamde dekking voor uitgaven Nationaal Programma Onderwijs (0,7 miljoen euro) en VSO/PRO (0,4 miljoen euro).
We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouw
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 0,2 miljoen euro nadeel op deze ambitie.
Lasten: 0,2 miljoen euro nadeel
Baten: 0 miljoen euro voor/nadeel
Doel: Onderwijshuisvesting VO
Lasten: 0,2 miljoen euro nadeel
Baten: 0 miljoen euro voor/nadeel
De overschrijding op de lasten is met name veroorzaakt door de niet gedekte kosten voor de huisvesting van het onderwijs aan de vluchtelingen uit Oekraïne.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.