Bedragen x € 1 mln | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Alle Nijmegenaren participeren bij voorkeur door werk | 57,5 | 63,0 | 60,7 | 2,2 | |||
Alle Nijmegenaren kunnen in hun levensonderhoud voorzien | 140,5 | 162,2 | 161,7 | 0,5 | |||
198,0 | 225,2 | 222,4 | 2,8 | ||||
Baten | |||||||
Alle Nijmegenaren participeren bij voorkeur door werk | 0,0 | 4,7 | 4,9 | 0,2 | |||
Alle Nijmegenaren kunnen in hun levensonderhoud voorzien | 108,2 | 122,8 | 125,0 | 2,2 | |||
108,2 | 127,5 | 129,9 | 2,4 | ||||
Totaal per programma | 89,8 | 97,6 | 92,5 | 5,2 |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (+ = voordeel; - = nadeel)
Totaal programma
Aan het programma Werk en Inkomen geven we per saldo 92,5 miljoen euro uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie Alle Nijmegenaren participeren bij voorkeur door werk.
Op het programma is een voordelig resultaat behaald van 5,2 miljoen euro. Het voordelige resultaat is voornamelijk behaald door een incidenteel voordeel op de energietoeslag 2023 van 3,5 miljoen euro en een voordeel van 1,5 miljoen euro door de verlaging van het voorzieningspercentage dubieuze bijstandsdebiteuren.
Per ambitie
We willen dat alle Nijmegenaren kunnen participeren, bij voorkeur door werk
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 2,4 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lasten: 2,2 miljoen euro voordeel
Baten: 0,2 miljoen euro voordeel
Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.
Doel: Meer kans op duurzaam betaald werk
Lasten: 1,8 miljoen euro voordeel
Baten: 0,0 miljoen euro voordeel
Voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) heeft de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) minder uitgegeven dan het bedrag dat is opgenomen in de gemeentelijke begroting. Het voordelige resultaat op de WSW bedraagt 1,3 miljoen euro. Vanaf 2015 is er géén nieuwe instroom mogelijk in de WSW. De uitstroom van SW medewerkers door natuurlijk verloop heeft de afgelopen jaren versneld plaatsgevonden. Ook in 2024 is de uitstroom hoger dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Daarnaast zijn de SW-lonen lager uitgevallen dan begroot vanwege een lagere loonindexatie (de extra loonstijging van het minimumloon medio 2024 is niet doorgegaan). Beide oorzaken hebben tot lagere loonkosten SW geleid. Ten slotte zijn de vervoerskosten voor de SW-medewerkers lager uitgevallen wat een voordeel heeft opgeleverd.
Op de inzet van de Participatiemiddelen is een voordelig resultaat behaald van 0,2 miljoen euro, voornamelijk veroorzaakt door het instrument maatwerkbanen. Het aantal gerealiseerde maatwerkbanen is in 2024 niet verder toegenomen en is achtergebleven op de doelstelling; tot op heden is er 1 maatwerkbaan gecreëerd.
Op overige producten die worden uitgevoerd door WerkBedrijf van de MGR is per saldo een voordelig resultaat behaald van 0,3 miljoen euro. Het gaat om een voordeel van 0,2 miljoen euro op de arbeidsmatige dagbesteding en een voordeel van 0,1 miljoen euro op de inzet van loonkostensubsidies doordat het aantal detacheringsbanen minder snel is gegroeid dan verwacht.
Doel: Participatie bevorderen > 18 jaar
Lasten: 0,3 miljoen euro voordeel
Baten: 0,2 miljoen euro voordeel
Op het minima busabonnement is 0,4 miljoen euro overgehouden en op de meedoenregeling is er 0,2 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot. Aan overige participatie is 0,1 miljoen euro minder besteed.
Bij de baten is van Stichting Leergeld 0,2 miljoen euro subsidie terugontvangen over 2023.
We willen dat alle Nijmegenaren kunnen voorzien in hun levensonderhoud
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 2,7 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lasten: 0,5 miljoen euro voordeel
Baten: 2,2 miljoen euro voordeel
Bij onderstaande doelen lichten we de oorzaken voor de grootste afwijkingen toe.
Doel: Verstrekken uitkeringen en toeslagen
Lasten: 0,8 miljoen euro nadeel
Baten: 2,2 miljoen euro voordeel
Lasten
De uitgaven aan bijstandsuitkeringen (PW, IOAW/Z, BBZ levensonderhoud) en BBZ bedrijfskredieten zijn dit jaar toegenomen waardoor de bijstandsbudgetten (BUIG) zijn overschreden. Dit levert een nadelig resultaat op van totaal 2,2 miljoen euro. De toename van de uitgaven aan bijstandsuitkeringen heeft voornamelijk te maken met de stijging van het totale klantenbestand. Ten opzichte van 2023 is het klantenbestand toegenomen met 202 klanten (+3%).
Aan de studietoeslag is 0,8 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot. De overschrijding op de studietoeslag is ten opzichte van 2023 verder toegenomen. We constateren dat het aantal studenten dat een beroep doet op de IST in 2024 verder is toegenomen. Daarnaast zijn de normbedragen per leeftijdscategorie in 2023 verhoogd.
Ook de uitgaven die betrekking hebben op nabetalingen aan studenten over voorgaande jaren zijn oorzaak van de overschrijding.
Er is 3,5 miljoen euro overgehouden op de energietoeslag 2023. Het aantal toekenningen lag veel lager dan eerder ingeschat. Aan bijzondere bijstand is 0,9 miljoen meer uitgegeven dan begroot.
De afhandeling van de kinderopvangtoeslag heeft 0,7 miljoen euro gekost. Deze uitgaven worden gecompenseerd door het Rijk.
Baten
We hebben -net als voorgaande jaren- het voorzieningspercentage dubieuze bijstandsdebiteuren herijkt. Het voorzieningspercentage is aanzienlijk lager vastgesteld. Hierdoor is een lagere voorziening dubieuze debiteuren nodig en valt een bedrag van 1,5 miljoen euro vrij. Dit levert een voordelig resultaat op.
De reguliere terugbetalingen van klanten zijn iets hoger uitgevallen dan begroot. Dit levert een voordelig resultaat op van 0,1 miljoen euro.
Op de rijksontvangsten BBZ Bedrijfskrediet is een nadelig resultaat gerealiseerd van 0,1 miljoen euro.
Voor de afhandeling van de kinderopvangtoeslag ontvangt de gemeente in totaal 0,7 miljoen euro van het Rijk.
Doel: Voorkomen van schulden
Lasten: 0,4 miljoen euro voordeel
Baten: 0,0 miljoen euro voordeel
Er is 0,3 miljoen euro minder uitgegeven aan het Jongeren Perspectief Fonds. Binnen het beleidsplan zijn er nog een aantal kleine positieve afwijkingen van in totaal 0,1 miljoen euro.
Doel: Uitvoeringskosten
Lasten: 0,9 miljoen euro voordeel
Baten: 0,0 miljoen euro voordeel
Op de uitvoeringskosten is een voordelig resultaat gerealiseerd van 0,9 miljoen euro. Voor 0,7 miljoen euro is dit veroorzaakt door een vertraging in de aanbesteding van diverse deelprojecten van de Digitale Doorontwikkeling Sociaal Domein (DDSD). De overgebleven middelen blijven echter nodig voor het project DDSD en daarom stellen we voor om deze middels een tweede winstbestemming door te schuiven naar 2025. Daarnaast is er een voordeel gerealiseerd van 0,1 miljoen euro door niet begrote terugontvangen UWV ziekengelden en een voordeel van 0,1 miljoen euro door vertragingen in het invullen van openstaande vacatures.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.