Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten

Analyse verschillen

Financieel resultaat 2024 (saldo van gerealiseerde lasten en baten)

Het financieel resultaat is 27,8 miljoen euro voordelig. Een verklaring voor de verschillen tussen begroting en realisatie vindt u bij de afzonderlijke programma's in het onderdeel 'Wat heeft het gekost - Toelichting per ambitie'.

Hieronder richten we ons op de grootste positieve en negatieve afwijkingen in de realisatie. Een deel daarvan is na vaststelling van de 1e en 2e Voortgangsmonitor verwerkt in de begroting.

Onderwerpen per programma

x € 1 miljoen

Omschrijving afwijking

x € 1 miljoen

Programma Bestuur en organisatie

Hogere leges agv paspoortpiek

                    1,3

Implementatie van het nieuwe Financieel Informatie Systeem

                     -0,8

Storting voorziening pensioenen wethouders en ex-wethouders

                     -2,4

Programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Wmo begeleiding en dagbesteding

                -2,9

Wmo beschermd wonen

1,5

Wmo huishoudelijke verzorging

                     1,4

Wmo Hulpmiddelen

                     0,8

Jeugd

                     -7,0

Middelen Oekraïne (deels in begroting verwerkt)

                     7,7

Vrijval energietoeslag 2023

                      3,5

Programma Werk en Inkomen

Buig/Studietoeslag

                -3,0

Armoedebestrijding (energietoeslag)

                     3,5

WSW

                     1,3

Verlaging voorz dub deb

                     1,5

Programma Bereikbaarheid

(Fiets)parkeren

               -1,3

Programma Wonen en Stedelijke ontwikkeling

Taakveld grondexploitatie (8,8 grex'en en 2,1 overige kosten)

                     -10,9

Niet gerealiseerde verkooptaakstelling panden maatschappelijk vastgoed

                     -1,0

Programma Openbare Ruimte

Dotatie voorziening GRP

                     0,5

Hogere uitgaven huishoudelijke afvalstromen

                     -0,4

Minder opbrengsten afvalzakken en verpakkingsmateriaal

                     -0,9

Niet bestede middelen project aardgasvrij

                     0,7

Middelen uitbreiding capaciteit klimaat- en energiebeleid

                     1,1

Programma Sport

Minder uitgegeven aan groenonderhoud

                     0,4

Lagere kosten voor planmatig onderhoud

                     0,9

Lagere energiekosten Triavium

                     0,4

Programma Financiën

Gemeentefonds (deels in begroting verwerkt)

                     9,7

Vrijval kapitaallasten (in begroting verwerkt)

                     5,5

Vrijval gereserveerde prijscompensatie

                     5,4

Treasury (deels in begroting verwerkt)

                     3,2

Aanpassing BTW Gemengd %

                     1,8

+ = voordelig; -/- = nadelig

Toelichting
Voor een uitgebreide financiële toelichting verwijzen we naar ‘Wat heeft het gekost? – Toelichting per ambities’ bij de verschillende programma’s.

Programma Bestuur en organisatie

  • Hogere ontvangen leges als gevolg van de paspoortpiek (1,3 miljoen euro voordeel)

We hebben dit jaar extra inkomsten uit het verstrekken van reisdocumenten. We hebben ongeveer 35.000 reisdocumenten uitgegeven (10.000 identiteitskaarten en 25.000 paspoorten).

  • Implementatiekosten nieuw financieel systeem (0,8 miljoen nadeel)

De invoering van een nieuw financieel systeem heeft, vooral vanwege vertraging, tot hogere kosten voor consultants en externe expertise geleid.

  • Storting in de voorziening pensioenen wethouders en ex-wethouders (2,4 miljoen nadeel)
    We bepalen jaarlijks op grond van een actuariële doorrekening hoe groot de voorziening moet zijn voor de wethouderspensioenen.

Programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

  • Wmo begeleiding en dagbesteding (2,9 miljoen nadeel)

In de begroting wordt al rekening gehouden met een daling van 80% van het aantal cliënten op geïndiceerde begeleiding. Dit is, samen met indexatie van de tarieven, de belangrijkste oorzaak van het tekort op begeleiding. Het tekort op dagbesteding wordt veroorzaakt door een stijging van de subsidiëring voor de pilot indicatievrije ontwikkelingsgerichte dagbesteding en nabetalingen over vorig jaar.

  • Wmo beschermd wonen (1,5 miljoen voordeel)

We zien een groei in het aantal maatwerkovereenkomsten, een daling van de uitgaven aan de PGB (via de SVB), minder uitgaven voor gecontracteerde aanbieders en hogere ontvangen eigen bijdragen van het zorgkantoor (het CAK).

  • Wmo huishoudelijke verzorging (1,4 miljoen voordeel)

Vanaf 2022 zijn er achterstanden ontstaan bij het verwerken van de aanvragen Wmo als gevolg van onderbezetting bij de Wmo consulenten. In 2024 is het nog niet gelukt om met de huidige bezetting de wachttijden te laten afnemen.

  • Wmo hulpmiddelen (0,8 miljoen voordeel)

Het overschot wordt deels verklaard door vraagafhankelijk vervoer door een lagere indexatie. Daarnaast spelen ook hier de achterstanden bij het verwerken van de aanvragen Wmo als gevolg van onderbezetting bij de Wmo consulenten.

  • Ambulante jeugdhulp (7,0 miljoen nadeel)
    De tekorten van de jeugd-ggz zijn minder groot dan de verwachting bij de 2 e voortgangsmonitor. We hebben bestedingsruimten in de contracten van Wmo en Jeugd ingevoerd. Hiermee lijkt een eerste stap van deze bestedingsruimten gerealiseerd te zijn.
  • Opvang ontheemden Oekraïne en noodopvang Winkelsteeg en Koudenhoek (7,7 miljoen euro voordeel)
    We ontvangen van het rijk een forfaitaire vergoeding voor de opvang voor ontheemden en vluchtelingen. Deze bijdrage is hoger dan de kosten die we hiervoor maken.
  • Vrijval energietoeslag 2023 (3,5 miljoen voordeel)

Programma Werk en Inkomen

  • Buig/Individuele studietoeslag (3,0 miljoen euro nadeel)

De uitgaven aan bijstandsuitkeringen (PW, IOAW/Z, BBZ levensonderhoud) en BBZ bedrijfskredieten zijn dit jaar toegenomen wat voornamelijk te maken heeft met de stijging van het totale klantenbestand (2,2 miljoen). Aan de studietoeslag is 0,8 miljoen euro meer uitgegeven door met name een toename van het aantal studenten dat een beroep doet op de IST.

  • Armoedebestrijding (3,5 miljoen voordeel)

Er is 3,5 miljoen euro overgehouden op de energietoeslag 2023. Het aantal toekenningen lag veel lager dan eerder ingeschat. 

  • WSW (1,3 miljoen voordeel)

De uitstroom van SW-medewerkers door natuurlijk verloop heeft de afgelopen jaren versneld plaatsgevonden.

  • Verlaging voorziening debiteuren (1,5 miljoen euro voordeel)

Elk jaar wordt het percentage oninbare vorderingen bepaald. Dit jaar is dat gedaald ten opzichte van vorig jaar. De neerwaartse bijstelling levert een voordelig resultaat op.

Programma Bereikbaarheid

  • (Fiets)parkeren (1,3 miljoen nadeel)

We hebben hogere kosten gemaakt voor onderhoud en beheer aan de (fiets)parkeerfaciliteiten en voor het aanbrengen en beheren van de tijdelijke parkeervoorziening tijdens de vierdaagse. Daarnaast hebben we minder aan parkeeropbrengsten gerealiseerd.

Programma Wonen en stedelijke ontwikkeling

  • Taakveld grondexploitatie (10,9 miljoen nadeel)

De tegengestelde effecten van stijging van plankosten en stijging van grondprijzen, leidt in 2024 tot een nadeel van 8,8 miljoen euro op de grondexploitaties. Daarnaast is in dit taakveld een nadeel van 1,9 miljoen op de overige kosten)

  • Niet gerealiseerde verkooptaakstelling panden maatschappelijk vastgoed (1,0 miljoen nadeel)

Het is dit jaar niet helemaal gelukt om de verkooptaakstelling voor panden maatschappelijk vastgoed te realiseren.

Programma Openbare Ruimte

  • Dotatie voorziening Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) (0,5 miljoen voordeel)
    We berekenden minder kapitaallasten aan het GRP toe als gevolg van lagere realisatie op de investeringen in de afgelopen jaren.
  • Hogere uitgaven huishoudelijke afvalstromen (0,4 miljoen nadeel)
    De transport- en verwerkingskosten van de huishoudelijke afvalstromen vallen hoger uit. Datzelfde geldt voor de kosten van preventief en curatief onderhoud van alle ondergrondse en bovengrondse inzamelmiddelen voor rest, glas, textiel en plastic+.
  • Minder aan opbrengsten van afvalzakken en verpakkingsmateriaal (0,9 miljoen nadeel)
    We hebben 0,6 miljoen euro minder aan opbrengsten van afvalzakken gerealiseerd. En 0,3 miljoen euro lagere vergoeding voor verpakkingsmateriaal ontvangen.
  • Niet bestede middelen project aardgasvrij (0,7 miljoen euro voordeel)
    De middelen voor aardgasvrij maken zijn in 2024 niet geheel besteed. Om de plannen in 2025 te kunnen verwezenlijken, stellen we bij de 2e winstbestemming voor om 0,7 miljoen euro toe te voegen aan de reserve Aardgasvrij.
  • Middelen voor uitbreiding capaciteit uitvoeren klimaat- en energiebeleid (1,1 miljoen voordeel)
    Dit komt voornamelijk door de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) waar wij middelen ontvangen voor uitbreiding capaciteit (bemensing) voor het uitvoeren van klimaat- en energiebeleid.

Programma Sport

  • Minder uitgegeven aan groenonderhoud (0,4 miljoen voordeel)

We hebben dit jaar minder besteed aan groenonderhoud. Onze onderhoudspartij kon vanwege personeelstekort en vanwege de natte zomer niet alle werkzaamheden uitvoeren.

  • Lagere kosten voor planmatig onderhoud (0,9 miljoen voordeel)

Het geraamde bedrag is een gemiddeld benodigd bedrag. Als we minder uitgeven, blijven de middelen via de reserve beschikbaar voor toekomstige jaren.

  • Lagere energiekosten Triavium (0,4 miljoen voordeel)

De energiekosten Triavium vallen lager uit dit jaar. De (nu bekende) verbruikscijfers over 2023 en 2024 zijn nagenoeg gelijk gebleven. Het voordeel is ontstaan door dalende inkoopprijzen.

Programma Financiën

  • Gemeentefonds (9,7 miljoen voordeel)

Dit betreft het budgettaire effect van de mei-, september- en decembercirculaire 2024. 7 miljoen hiervan is bij de 1e Voortgangsmonitor in de begroting verwerkt.  

  • Vrijval kapitaallasten (5,5 miljoen voordeel)

Er zijn vertragingen opgetreden in de realisatie van investeringen. Daardoor vallen de kapitaallasten lager uit dan begroot.

  • Vrijval gereserveerde prijscompensatie (5,4 miljoen voordeel)

In de septembercirculaire 2023 hebben we onder andere voor de jaarschijf 2024 prijscompensatie gereserveerd. Het bedrag van 5,4 miljoen euro valt nu vrij ten gunste van het resultaat. De prijscompensatie dient ter dekking van de hogere uitgaven bij de overige programma's die veroorzaakt zijn door stijgende prijzen.

  • Treasury (3,2 miljoen voordeel)
  • Doordat we de planning van investeringen niet gehaald hebben, hoeven we voor de financiering minder middelen aan te trekken, wat leidt tot lagere rentelasten. Door de veranderende omstandigheden op de kapitaalmarkt voorziet ook het rijk weer in een rentevergoeding over de voor ons overtollige middelen die wij dagelijks moeten afstorten in de schatkist bij het rijk.
  • Aanpassing BTW gemengd percentage (1,8 miljoen voordeel)

Er heeft een bijstelling plaatsgevonden van het gehanteerde percentage BTW.

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 11:52:46 met de export van 04/16/2025 09:54:02