Paragrafen

Investeringen

Bereikbaarheid

 

Bedragen x € 1.000

(1)

(2)

(3) = (1) - (2)

(4)

(3) - (4)

Totaal budget

Realisatie      tot 2024

Budget '24-'28

Waarvan budget 2024

Realisatie 2024

Restant

Specifieke investeringen

K000161

Fietstunnels Waalsprong

8.243

5.185

3.058

3.057

0

3.058

K000190

Aanleg Dorpensingel

6.400

644

5.756

0

1.812

3.944

K000218

Parkeren Hezelpoort

4.456

2.517

1.939

1.939

0

1.939

K000229

Stationsplein

3.164

826

2.338

0

0

2.338

K000240

Park & Ride

1.200

1.218

-18

-18

1

-19

K000256

Bereikbaarheid campus o.a. Heyendaal

1.750

654

1.096

1.096

367

729

K000257

Station Heyendaal

2.410

10

2.400

2.400

35

2.365

K000278

Weurtseweg

1.900

770

1.130

1.130

789

341

K000279

Onderhoudstoestand woonstraten

8.831

8.332

499

498

499

0

K000316

Parkeerdek Kelfkensbos

2.450

130

2.320

0

2

2.318

K000318

Omvormen 30km wegen binnenstad

700

0

700

700

4

696

K000321

Fietsprogrammering 2021-2025

4.776

1.350

3.426

3.426

1.436

1.990

K000341

Laadinfra (*)

200

58

142

142

1

141

K000344

Vervanging VRI's (verkeersregelinstallaties)

1.137

1.137

0

0

0

0

K000366

Meer dan beheer

100

0

100

100

14

86

K000367

Ambitiegestuurde aanpak bij vervangingen OR (*)

16.730

730

16.000

1.000

1.498

14.502

K000370

Mobiliteit

450

325

125

125

87

38

K000376

Transferia

2.600

0

2.600

1.350

40

2.560

K000385

Fietsenstalling Hezelpoortgarage

593

0

593

0

0

593

K000387

Apparatuur incl camera en intercom

470

0

470

200

206

264

K000388

Vervanging parkeerverg.systeem en aanschaf scanauto

430

0

430

230

231

199

K000389

Vervanging VRI's 2024

1.500

0

1.500

1.500

1.220

280

K000390

Vervanging armaturen openbare verlichting

3.750

0

3.750

750

755

2.995

K000391

Slijtlaag vervangen op de Snelbinder

250

0

250

250

240

10

K000404

Lopen en toegankelijkheid

700

700

200

0

700

K000405

Fietsinfrastructuur

8.000

8.000

1.000

0

8.000

K000406

Hoofdinfra (S-wegen)

1.675

1.675

875

0

1.675

K000407

Binnenstad verblijfsvriendelijk

1.000

1.000

0

0

1.000

K000408

Verkeersveiligheid

1.875

1.875

675

92

1.783

K000409

Hubs deelmobiliteit

500

500

250

0

500

Bulkinvesteringen (jaarschijf 2024)

K000265

Investeringen Openbare ruimte

5536

5536

5536

5256

280

Investeringen met eigen dekking

0

(jaarschijf 2024)

K000339

Vervangen parkeerapparatuur KKG

176

176

176

199

-23

K000287

Fietsenstalling Kelfkensbos

1.042

1.042

1.042

1.018

24

K000361

Uitbreiding parkeerautomaten

581

581

581

563

18

K000384

Aanschaf apparatuur Parkeergarage de Hezelpoort

0

0

0

0

0

K000386

Parkeergarage Hezelpoort

1061

1061

1061

0

1061

K000392

Parkeergarage Waalkwartier

4.750

4.750

4.750

1.500

3.250

K000411

Parkeergarages Winkelsteeg

500

500

500

0

500

K000412

Apparatuur PG's Winkelsteeg

0

0

0

0

Ad (*): inclusief aanpassing Stadsbegroting 2025

Fietstunnels Waalsprong

Doel
Het verbeteren van de fietsinfrastructuur in Nijmegen Noord.

Wat is er gedaan?
Er is een project in oprichting voor verbeterde fietsinfrastructuur in Nijmegen Noord. Ook is een fietsopgang Hezelpoort verkend.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Prioritering binnen de diverse fietsmaatregelen die uitvoering moeten krijgen en beperkte ambtelijke capaciteit. Daarnaast de samenhang met de gebiedsvisies stationsgebied en Joris Ivensplein, die nog in ontwikkeling waren of in ontwikkeling zijn en effect hebben op deze maatregel.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De verwachte einddatum was 2025. De verwachting is nu 2027.

Aanleg Dorpensingel

Doel
Het verbeteren van de bereikbaarheid van Nijmegen-Noord/Lent en Bemmel door aanleg van een nieuwe weg tussen de Prins Mauritssingel en Bemmel. En het treffen van verkeersremmende maatregelen voor de bestaande verbinding tussen Bemmel en Nijmegen.  

Wat is er gedaan?
De beroepsprocedure tegen het bestemmingsplan Dorpensingel Lingewaard loopt nog. Het moment van behandeling door de Raad van State is nog ongewis. In 2024 zijn de benodigde gronden verworven voor de aanleg van de Dorpensingel en de aanpassing van het Vossenhol. Tevens is voor een laatste perceel het ontwerp onteigeningsbesluit door de Kroon gepubliceerd. Periodiek vindt afstemming plaats tussen de wethouders van beide gemeenten via het Stuurgroepoverleg. Eind 2024 is een voortgangsmelding gedaan bij de provincie Gelderland in verband met de verstrekte subsidie.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
De aanleg van de Dorpensingel en aanpassing van het Vossenhol is vertraagd, omdat de bestemmingsplanprocedures later in gang zijn gezet. Inmiddels is de voorbereiding voor de aanbesteding opgepakt. Uitvoering van De Dorpensingel kan starten nadat het laatste perceel is verworven, al dan niet via onteigening.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De verwachte einddatum is nu 2027, dit was 2025. 

Parkeren Hezelpoort
Doel
Realisatie parkeervoorziening, inclusief fietsenstalling, bij realisatie woontoren en parkeervoorziening.

Wat is er gedaan?
De gesprekken over de realisatie met de ontwikkelaar zijn in volle gang.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Start bouw van de parkeergarage heeft nog niet plaats gevonden. Het budget van 2024 schuift daarom naar andere jaren. In 2024 zijn wel voorbereidingskosten gemaakt (plankosten en bouwrijp maken) van circa € 407.000. Na implementatie van het nieuwe financiële systeem (ERPx) worden deze kosten overgeboekt naar dit krediet. Het totale budget van de parkeergarage wijkt niet af. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Oplevering van de parkeergarage is afhankelijk van de gesprekken over start bouw (zie hierboven). Deze staat nu gepland voor 2028. Parkeergarage Hezelpoort bestaat uit meerdere kredieten, zoals krediet K000386 (investeringen met eigen dekking). De fasering kan dan ook niet los van deze kredieten gezien worden.

Stationsplein
Doel
De aanpak van het Stationsplein is onderdeel van het grotere project aanpak Stationsgebied.

Wat is er gedaan?
In het kader van de BO-MIRT-studie (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) met de partners I&W (Infrastructuur en Waterstaat), ProRail, NS en Provincie Gelderland, is een verkenning uitgevoerd naar onder andere een nieuwe fietsenstalling en een nieuw stationsplein.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Geen afwijking, er was geen realisatie in 2024 voor dit onderdeel gepland in de begroting.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
In 2025 wordt een bestuursovereenkomst gesloten waarin kaders worden afgesproken.

Park & Ride

Doel
Voor het Transferium Nijmegen Noord is een krediet beschikbaar van 1,2 miljoen euro voor de inrichtingskosten (inclusief parkeerapparatuur) van 400 parkeerplaatsen op het maaiveld. De kosten voor inrichting, apparatuur en de ontsluitingsweg zijn geraamd op € 850.000. Op 20 januari 2020 heeft de provincie ingestemd met uitbreiding van 100 parkeerplaatsen op het P+R-terrein. Bij de uitvoering hiervan wordt tevens de beheerdersloge aan de Dorpensingel verplaatst naar het parkeerterrein.  

Wat is er gedaan?
In 2024 is het project gerealiseerd. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Het project is conform afspraak in 2024 gerealiseerd.  Voorgesteld wordt het tekort te verrekenen met het bulkkrediet 'Investeringen in de openbare ruimte' (K000265).

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Het project is in 2024 gerealiseerd en het krediet kan worden afgesloten.

Bereikbaarheid campus o.a. Heyendaal

Doel
Bereikbaarheid van de campus verbeteren en optimalisaties in de verkeersveiligheid doorvoeren.

Wat is er gedaan?
In 2024 is de d’Almarasweg aangepakt. Er zijn drempels toegevoegd en kruisingen veiliger gemaakt voor fietsers.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
We werken nu nog aan de laatste projecten die uitvoering krijgen in 2025/2026. We stellen voor het tekort van € 31.000 te verrekenen met het krediet 'Mobiliteit'

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De planning was 2023. De plannen blijken een langere doorlooptijd te hebben. De verwachting is nu uiterlijk 2026.

Station Heyendaal

Doel
Het verbeteren van het station Heyendaal om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken en het station tot een prettigere en toegankelijkere plek te maken.

Wat is er gedaan?
Circa 75 % van de werkzaamheden voor wat betreft de kosten is inmiddels uitgevoerd waaronder alle werkzaamheden waarvoor het treinverkeer moest worden stilgelegd.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Er is door drie partijen geld ter beschikking gesteld: de provincie, het ministerie en de gemeente. In eerste instantie benutten we de reeds uitgekeerde subsidiebedragen voor de kosten.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Medio 2025. Dat is ongewijzigd. Eindverantwoording richting subsidiegever provincie is eind 2025. Bij het ministerie stond de deadline op zomer 2025 maar willen we uitstel vragen. Na vaststellen van de definitieve subsidiebedragen kan de balans op worden gemaakt voor wat betreft het door de raad ter beschikking gestelde budget.

Weurtseweg

Doel
Aantrekkelijke fietsinfrastructuur om inwoners te verleiden vaker de fiets te pakken en fietsroutes comfortabel en veiliger te maken voor de gebruikers.

Wat is er gedaan?
De realisatie van de Weurtseweg naar fietsstraat is in 2024 zo goed als afgrond. In 2025 vinden de laatste werkzaamheden plaats.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Realisatie heeft niet geheel in 2024 plaats kunnen vinden door vertragingen in het project.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Dit was 2024 en wordt 2025.

Onderhoudstoestand woonstraten

Doel
Van een aantal woonstraten is het asfalt versleten. Om de onderhoudstoestand op het gewenste niveau (het zo genaamde 'Marikenniveau') te brengen, is een krediet van 8,8 miljoen euro beschikbaar gesteld. 

Wat is er gedaan?
In 2024 is de laatste hand gelegd aan de Jerusalembuurt. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Er is een klein tekort van (afgerond) € 1.000. Dat willen we dekken uit het bulkkrediet 'Investeringen Openbare Ruimte'.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Oplevering staat gepland voor het eerste kwartaal 2025. 

Parkeerdek Kelfkensbos

Doel
Het repareren van het parkeerdak van de parkeergarage Kelfkensbos.

Wat is er gedaan?
Project is in voorbereiding.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?

De reparatie van het lekkende parkeerdak van Kelfkensbosgarage wordt tegelijkertijd uitgevoerd met de herinrichting van het Kelfkensbos. Voor de herinrichting van het Kelfkensbos is de planning afhankelijk van de verbouwing van het museum, waarvoor een bouwplaats nodig is op het plein.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De werkzaamheden zullen om bovenstaande reden aanvangen na de zomer van 2025. 

Omvormen 30km wegen binnenstad

Doel
Vergroten van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de binnenstad.

Wat is er gedaan?
In 2024 zijn de voorbereidingen getroffen om in 2025 de snelheid op de Voerweg te verlagen.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Afhankelijkheden met andere projecten in de binnenstad.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
In 2025/2026 willen we de Voerweg herinrichten. Hierop volgt de Westelijke Waalkade naar verwachting in 2027.

Fietsprogrammering 2021-2025

Doel
Het verbeteren van de fietsinfrastructuur om zo fietsen aantrekkelijker, veiliger en meer comfortabel te maken.

Wat is er gedaan?
Dit jaar is de fietsstraat Thijmstraat en de fietsstraat Koninginnenlaan opgeleverd. Ook zijn we bezig met de voorbereidingen voor de realisatie van de verbetering van de fietsinfrastructuur op de Ubbergseweg en Groesbeekseweg.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
De planfase van projecten kost meer tijd dan van tevoren verwacht. Dit heeft te maken met besluitvorming bij externen of complexiteit in het project, doordat er veel raakvlakken blijken met andere ambities op straatniveau. Hierdoor duurt de voorbereidingsfase langer.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
We verwachten volledige realisatie van de fietsprogrammering in 2026.

Laadinfra

Doel
We willen de transitie naar schone mobiliteit versnellen door de aanleg van goede laadinfrastructuur.

Wat is er gedaan?
De gemeente werkt voor de realisatie van openbare laadpalen samen met de regio en provincie. Dit doen we in een concessie. In 2024 zijn 329 oplaadpunten op de openbare weg binnen de concessie gerealiseerd. Daarnaast zijn voorbereidingen voor de aanbesteding gedaan om de laadinfra (eigen beheer) in de parkeergarages en afgesloten parkeerterreinen uit te breiden.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Afronding van de aanbestedingsdocumenten is in januari 2025 opgeleverd.  Publicatie wordt eind 2e kwartaal 2025 verwacht.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De verwachting was eind 4e kwartaal 2024. Na gunning in 2025 is de verwachting nu 4e kwartaal 2025. 

Vervanging VRI's (verkeersregelinstallaties)

Doel  
Doordat VRI ’s verouderen, is de verkeersveiligheid voor weggebruikers in het geding. De gemiddelde technische levensduur van een VRI is 15 jaar. Bij het afnemen van een VRI wordt ook een onderhoudscontract met de leverancier afgesloten voor 15 jaar. Hierna is er geen onderhoud meer mogelijk door de leverancier. Om de maximale levensduur van 15 jaar te handhaven, zou bij een VRI-arsenaal van 115 VRI’s, ongeveer 8 VRI’s per jaar moeten worden vervangen. 

Wat is er gedaan?
Dit is een krediet van voor 2024. De investeringen zijn gedaan en het krediet kan worden afgesloten.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
N.v.t.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
N.v.t.

Meer dan beheer

Doel  
De openbare ruimte heeft vele functies en biedt veel kansen om de stad mooier, aangenamer, socialer, veiliger en gezonder te maken. Daarom willen we meer dan alleen een fatsoenlijk onderhoudsniveau. Bij onderhoud en vervanging, richten we de ruimte in voor ontmoeting, sport, spel en beweging. Ook planten we meer groen en leggen we beweegroutes en watertappunten aan. We maken de openbare ruimte toegankelijk, aangepast aan de klimaatverandering, duurzaam en sociaal en verkeersveilig.  
Investering van 0,1 miljoen euro is onvermijdelijk in verband met ons collegebesluit van 30 mei 2023: ‘Initiatiefvoorstel Nijmegen Speelt’. Werkzaamheden voor 3 buurten zijn reeds begonnen. Resterend deel van 1,3 miljoen euro is bij de Stadsbegroting 2024 vrij komen te vallen. 

Wat is er gedaan? 
De investering van 0,1 miljoen euro wordt ingezet voor de wijk Meijhorst.  De speelplek hoek 24e/ 25e straat wordt omgevormd naar een groen sociaal knooppunt. De voorbereidingen en participatie met buurtbewoners en netwerkpartners in de wijk zijn gestart. Uitvoering is begonnen in 2024 en wordt voltooid in 2025.  Dit is een samenwerkingsproject tussen Jantje Beton, Cruijff foundation, de Krajicek Foundation en de Gemeente.   

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
De voorbereiding van het project, onder andere door een zorgvuldig participatietraject en samenwerking tussen de partners, heeft meer tijd gekost dan vooraf ingeschat.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
De realisatie van het project is voorzien uiterlijk 2e kwartaal 2025. 

Ambitiegestuurde aanpak bij vervangingen OR

Doel
Het doel van dit budget is de vernieuwingsgolf.  

Wat is er gedaan?  
We zijn gestart met de voorbereidingen voor de Rechters- en Kanunnikenbuurt, Spoorbuurt en Kinderdorp Neerbosch.  In de Kanunnikenbuurt is de eerste aanbesteding doorlopen voor een ontwerpende partij. Deze heeft het schetsontwerp in januari 2025 met bewoners besproken. In de Spoorbuurt is de aanbesteding voor een ontwerpende en uitvoerende partij doorlopen. Het definitief ontwerp is met bewoners besproken. Voor Kinderdorp zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. Meerdere ontwerpscenario's zijn in februari 2025 met bewoners besproken.   

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
De voorbereidingen nemen meer tijd in beslag. De buurten worden volledig opnieuw ingericht, met inspraak van bewoners.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Zowel in de Spoorbuurt als in de Rechters- en Kanunnikenbuurt gaat in het najaar van 2025 de schop in de grond. Het overgebleven budget van 2024 zal in 2025 uitgegeven worden.   

Mobiliteit

Doel
Het realiseren van een veiligere oversteek voor voetgangers op de busbaan bij het Stationsplein. 

Wat is er gedaan?
Dit jaar is een waarschuwingslicht geïnstalleerd bij de voetgangersoversteek met de busbaan. Het project is daarmee gerealiseerd.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Het project is afgerond. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Het project is afgerond. Het restant kan vrijvallen.

Transferia

Doel  
Het verbeteren van de bereikbaarheid van onze stad door het aanbieden van aantrekkelijke alternatieven. De P+R’s aan de randen van de stad dragen hieraan bij. 

Wat is er gedaan?  
In 2024 is het project voor de opwaardering voor de P+R-Noord gestart.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Het krediet is in april 2024 opgesplitst.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Het eerste project wordt in 2025 opgeleverd. 

Fietsenstalling Hezelpoortgarage

Doel  
Realisatie parkeervoorziening, inclusief fietsenstalling, bij realisatie woontoren en parkeervoorziening. 

Wat is er gedaan?  
De gesprekken over de realisatie met de ontwikkelaar zijn in volle gang. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Vooralsnog staat start bouw gepland voor 2026. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
N.v.t.

Apparatuur incl camera en intercom

Doel
Vervangen van de parkeerapparatuur en toebehoren om de bedrijfszekerheid en veiligheid te borgen.  

Wat is er gedaan?
De parkeerapparatuur in de Mariënburg-garage en Plein 1944-garage zijn vervangen, inclusief de camera en intercom.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
In 2024 is dit opgeleverd zonder afwijking. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Einddatum voor 2024 is gerealiseerd. In 2025 volgen nog upgrades en plaatsing in de Kraaijenhofgarage en de Eiermarktgarage. 

Vervanging parkeerverg.systeem en aanschaf scanauto

Doel
Verbeteren van de digitale dienstverlening en parkeercontrole. De scanauto wordt ook ingezet voor de parkeeronderzoeken in de nieuw te reguleren parkeergebieden.

Wat is er gedaan?
De vervanging en upgrades in het vergunningsysteem. De aanbesteding van de nieuwe scanauto zal in 2025 plaatsvinden. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Zie voorgaande toelichting.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De verwachte einddatum was medio 2025. De verwachte einddatum wordt 4e kwartaal 2025.  

Vervanging VRI's 2024

Doel  
Doordat VRI ’s verouderen, is de verkeersveiligheid voor weggebruikers in het geding. De gemiddelde technische levensduur van een VRI is 15 jaar. Bij het afnemen van een VRI wordt ook een onderhoudscontract met de leverancier afgesloten voor 15 jaar. Hierna is er geen onderhoud meer mogelijk door de leverancier. Om de maximale levensduur van 15 jaar te handhaven, zou bij een VRI-arsenaal van 115 VRI’s, ongeveer 8 VRI’s per jaar moeten worden vervangen. 

Wat is er gedaan?  
VRI 172 Sophiaweg – Groesbeekseweg, VRI 200 Vijfknoop, VRI 201 Vijfknoop (nieuw), VRI 207 Fanfarestraat – Huismanstraat, VRI 320 Schuylenburg–Tolhuis, VRI 332 Aldenhof - van Apelterenweg. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
De VRI 427-428 Erasmuslaan-St. Annastraat- Slotemaker de Bruineweg is doorgeschoven naar 2025.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
De realisatie van de VRI 427-428 Erasmuslaan-St. Annastraat- Slotemaker de Bruineweg is voorzien in 2025.

Vervanging armaturen openbare verlichting

Doel  
Het vervangen van de PLL lampen. PLL-verlichting is niet meer verkrijgbaar en moet worden vervangen door LED.  LED is ongeveer 50% zuiniger dan de conventionele lichtbronnen. 

Wat is er gedaan?  
In 2024 is opdracht vertrekt aan Spie voor een bedrag van € 750.000 voor het vervangen van de PLL-lampen. Deze opdracht is in 2024 gerealiseerd. Het afgelopen jaar hebben wij 2000 PLL-armaturen vervangen door LED-armaturen. Verder is 7,5km kabel voor openbare verlichting vervangen, omdat de te vervangen kabel sterk verouderd en storingsgevoelig was. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Voor het restant van het in de markt zetten van de opdracht loopt momenteel een rechtszaak, waardoor niet zeker is of dit restant budget in opdracht gezet kan worden.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Afhankelijk van uitkomst rechtszaak. 

Slijtlaag vervangen op de Snelbinder

Doel
Het beheren van de snelbinder door het vervangen van de slijtlaag. Dit vergroot het comfort en de verkeersveiligheid op de snelbinder.  

Wat is er gedaan?
De slijtlaag is vervangen. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
N.v.t.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
N.v.t.  Het restant van het krediet kan vrijvallen.

Lopen en toegankelijkheid

Doel  
Het vergroten van de aantrekkelijkheid van lopen en het verbeteren van de toegankelijkheid van de openbare ruimte.  

Wat is er gedaan?  
In 2024 zaten we in een onderzoekende en verkennende fase. De barrières worden nu geordend en in 2025 zoveel mogelijk verbeterd.  De loopagenda zit nog in een initiërende fase.   

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Het is belangrijk om de barrières wijkgericht te verbeteren. Dat vraagt om overzicht, wat in 2024 nog niet goed op orde was. Voor het verbeteren van looproutes is het belangrijk om eerst goed inzichtelijk te hebben wat de loopagenda is.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Eerder was dit budget onderdeel van een groter krediet. Dit krediet is april 2024 opgesplitst. We verwachten vanaf 2025 investeringen in de openbare ruimte te gaan doen.  

Fietsinfrastructuur

Doel  
Het verbeteren van de fietsvoorzieningen in de stad en daarmee het fietsgebruik stimuleren. 

Wat is er gedaan?  
In 2024 zijn de verkenningen van een tweetal fietsopgangen gestart.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Nog niet alle projecten die gefinancierd worden uit dit budget zijn opgestart. Dit komt door de intern beschikbare capaciteit en de afhankelijkheid van externe partners.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Eerder was dit budget onderdeel van een groter krediet. Dit krediet is april 2024 opgesplitst. Realisatie wordt verwacht in 2025 tot en met 2028. 

Hoofdinfra (S-wegen)

Doel  
Het verbeteren van de doorstroming op de belangrijkste wegen van Nijmegen. 

Wat is er gedaan?  
In 2024 is er een visie op het netwerk opgesteld.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Investeringen stonden nog niet gepland voor dit jaar.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Eerder was dit budget onderdeel van een groter krediet. Dit krediet is april 2024 opgesplitst.  

Binnenstad verblijfsvriendelijk

Doel  
Het realiseren van een verblijfsvriendelijkere binnenstad met meer ruimte voor andere opgaven. De ambitie is, in lijn met de koers voor de binnenstad, om op termijn het straatparkeren van bewoners te verplaatsen naar de parkeergarages. 

Wat is er gedaan?  
In 2024 heeft besluitvorming plaatsgevonden en is het project gestart. Wijzigingen in het voorstel hebben ertoe geleid dat investeringen pas op een later moment plaatsvinden.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Zie toelichting hiervoor. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Eerder was dit budget onderdeel van een groter krediet. Dit krediet is april 2024 opgesplitst. Komend jaar inventariseren we welke investeringen er op korte termijn (komende 2 jaar) noodzakelijk zijn en welk deel van het budget op een later moment begroot moet worden. 

Verkeersveiligheid

Doel  
Het verbeteren van de verkeersveiligheid voor automobilisten en fietsers door huidige 50 km/u wegen in te richten als stadsstraat. Dit zijn ontsluitingswegen waar maximaal 30 km/u mag worden gereden (GOW30).

Wat is er gedaan?  
Dit jaar hebben we de netwerkvisie opgesteld. Dit is de basis voor het inrichten van nieuwe GOW30-wegen.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Het opstellen van de netwerkvisie heeft meer tijd gekost dan we aanvankelijk hadden verwacht. Ook is het onderhoud van een tweetal wegen verschoven van 2024 naar 2025. Daarom start realisatie pas in 2025.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Realisatie wordt verwacht in 2027.  

Hubs deelmobiliteit

Doel  
Het creëren van hublocaties voor het aanbieden van deelfietsen en deelscooters, om deelmobiliteit te stimuleren en verrommeling door deeltweewielers tegen te gaan.  

Wat is er gedaan?  
Het project is opgestart in 2024 en wordt deels gerealiseerd in 2025. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Het project heeft vertraging opgelopen omdat er geen projectleider was.  

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
In 2024 was dit krediet nog niet opgesplitst. Zie verder voorgaande toelichting.

Bulkinvesteringen

Investeringen Openbare ruimte

Doel  
In de stadsbegroting is jaarlijks krediet beschikbaar voor onderhoud aan wegen en civiele kunstwerken in de openbare ruimte. 

Wat is er gedaan?  
In 2024 is groot onderhoud gepleegd aan trottoirs en parkeerhavens in de volgende wijken: Aldenhof, Grootstal en Waterkwartier. Deze werkzaamheden zijn in samenwerking met de grootschalige saneringswerkzaamheden van Liander uitgevoerd. Op de Waalbrug is groot onderhoud uitgevoerd aan de asfaltverharding. Daarnaast is een financiële bijdrage geleverd aan het toekomstbestendig maken van Heumensoord, de Vijfknoop en hangverlichting binnenstad. Ook is gestart met de voorbereiding c.q. uitvoering van de volgende reconstructies: Bredestraat, Volsellastraat, Tooropstraat en Seringenstraat. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?  
Projecten zijn binnen het gestelde budget uitgevoerd. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?  
Projecten zijn binnen het gestelde budget uitgevoerd. 

Investeringen met eigen dekking

Vervangen parkeerapparatuur KKG

Doel
Continueren bedrijfszekerheid en veiligheid. 

Wat is er gedaan?  
Vervangen parkeerapparatuur inclusief toegangscontrole en camera’s 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
De overschrijding van € 23.000 is het gevolg van extra bekabelingswerkzaamheden. Voorgesteld wordt dit tekort te verrekenen met het krediet 'Fietsenstalling Kelfkensbos' (K000287).

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Eind 2024 is het opgeleverd. 

Fietsenstalling Kelfkensbos
Doel
Uitbreiden van het aanbod gratis beheerde fietsenstallingen. 

Wat is er gedaan?
Realisatie en vooroplevering fietsenstalling Kelfkensbos.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Er is geen afwijking. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Eind 2024 was de verwachting. Definitieve oplevering vindt plaats eind 1e kwartaal 2025. 

Uitbreiding parkeerautomaten

Doel
Uitbreiding nieuwe parkeergebieden in Nijmegen West en Oost 

Wat is er gedaan?
Er zijn in totaal 36 nieuwe parkeerautomaten geplaatst.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
N.v.t.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De parkeerautomaten zijn eind 2024 opgeleverd.

Aanschaf apparatuur Parkeergarage de Hezelpoort

Doel
Plaatsen van parkeerapparatuur en inclusief toebehoren voor het beheren en exploiteren van de parkeergarage.

Wat is er gedaan?
Door vertraging van de bouw van de parkeergarage is de parkeerapparatuur nog niet in bestelling genomen.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
De bouw van de garage is vertraagd. De verwachting is dat de bestellingen in het 4e kwartaal 2026 worden geplaatst.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Zie voorgaande toelichting.

Parkeergarage Hezelpoort

Doel
Openbare parkeergarage realiseren 573 plaatsen.  

Wat is er gedaan?
Na tender is er vertraging opgelopen, onder andere vanwege sterk oplopende bouwkosten. Afgelopen jaar is verbetering haalbaarheid onderzocht. Het voorlopig ontwerp wordt in het 1e kwartaal van 2025 afgerond.  

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Er zijn meer plankosten gemaakt dan voorzien, zie verder voorgaande toelichting. 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Start bouw was voorzien in het 4e kwartaal 2025, nu is dat 3e kwartaal van 2026 

Parkeergarage Waalkwartier

Doel
Realisatie openbare parkeergarage Waalkwartier onder de bouwblokken 4, 5 en 6.

Wat is er gedaan?
De bouw is het 2e kwartaal van 2024 gestart.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
N.v.t., project wordt in deelleveringen afgerekend. Verwachting is dat 80% in 2025 wordt afgerekend en het resterende deel in 2026 bij oplevering. E.e.a. conform koopovereenkomst.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
Start bouw 2024, oplevering 2e kwartaal 2026.

Parkeergarages Winkelsteeg

Doel
Realiseren van een leefbare en toekomstbestendige wijk in de Winkelsteeg. 

Wat is er gedaan?
In 2024 is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de realisatie van de drie parkeergarages (Stationsomgeving-Noord, Stationsomgeving-Sportcentrum en Kanaalknoop-Zuid). Daarnaast is de eerste parkeergarage aanbesteed als onderdeel van het nieuwe sportcentrum in de Stationsomgeving. 

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
De gemaakte kosten hiervoor zijn voorlopig geboekt op het krediet K000332 (Winkelsteeg e.o. voorbereiding). In 2025 zal dit gecorrigeerd en overgeboekt worden naar het krediet behorende bij de parkeergarages (K000411). 

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
De uitvoering van de werkzaamheden verloopt volgens planning. De verwachte einddatum is 2027. 

Apparatuur PG's Winkelsteeg

Doel
Plaatsen parkeerapparatuur met alle toebehoren 

Wat is er gedaan?
Niet van toepassing.

Wat is de reden van afwijking van het budget 2024? Wat is de reden van vertraging?
Niet van toepassing.

Wat was de verwachte einddatum (begroting 2024) en wat is nu de verwachting?
In het vierde kwartaal 2025 worden de eerste bestellingen gedaan inclusief voorbereidingswerkzaamheden. 

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 11:52:46 met de export van 04/16/2025 09:54:02