Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel

  • We investeerden in het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers.

Ons werkgeversmerk 'hart voor de stad, oog voor de toekomst' is in 2024 een vast beeldmerk geworden voor al onze vacature uitingen online. Om jong talent aan te trekken namen we deel aan het traineeprogramma 'starters in Gelderland'. Ook hebben we actief ingezet op inclusieve werving en selectie door samen met het Werkbedrijf met alle MT's in gesprek te gaan en is een start gemaakt met de ontwikkeling van nieuw beleid op het vlak van inclusief werven en selecteren.  
Daarnaast ging er een projectgroep van start voor het maken van een centraal onboardingsprogramma oftewel introductieprogramma om geworven talentvolle medewerkers te behouden.

  • We zetten in op duurzame inzetbaarheid door het bieden van een tijdelijk extra vitaliteitsbudget.

We voerden in 2024 een tijdelijke regeling in voor Vitaal en Duurzaam werken, het ViD-budget. Deze regeling geldt voor 2 jaar en bestaat uit een budget voor alle medewerkers om een extra impuls te geven aan Vitaal en Duurzaam werken. Medewerkers konden tot maximaal €450 bruto (naar rato van het dienstverband) uitgeven aan de (vitale) doelen die in de regeling staan.  

In totaal 1.563 medewerkers deden een aanvraag voor het ViD-budget.  Dit is 77% van het aantal medewerkers dat hier recht op had. De top 3 van de bestedingsdoelen was:
1.   Een abonnement of benodigdheden voor een sport (60%)
2.   Een (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer of benodigdheden daarvoor zoals een batterij (14%)
3.   Het kopen van extra vakantie-uren (14%)

  • We hadden extra aandacht voor het thema omgangsvormen, zowel intern als extern.

In 2024 zijn we doorgegaan met de implementatie van de geactualiseerde gedragscode. De gedragscode is onder de aandacht gebracht bij alle organisatieonderdelen. Dit hebben we gedaan door gericht aandacht te geven aan de verschillende onderwerpen uit de gedragscode zoals omgaan met belangen en omgaan met elkaar.
Daarnaast werkten we aan een richtlijn voor contact tussen bewoners en medewerkers in het kader van de veilige publieke taak. Sinds 1 december 2023 is er een adviseur Veilige Publieke Dienstverlening die het uitgangspunt ‘wij gaan altijd respectvol met elkaar om’ invulling geeft. Daarbij is er aandacht voor preventie, incidentaanpak, zorg en nazorg voor bestuurders, raadsleden, leidinggevenden en medewerkers.  
In het afgelopen jaar is het beleid en het op uitvoering gerichte regels en richtlijnen Veilige Publieke Dienstverlening opgesteld en in besluitvorming gebracht. We verwachten de vaststelling begin 2025. Daarnaast is ingezet op communicatie (wat, waarom, wie en hoe), en de advisering van medewerkers, leidinggevenden en bestuurders bij de aanpak van incidenten. Ook gaven we advies bij herinrichtingsplannen van gemeentelijke gebouwen en is het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem (GIR) geactualiseerd en beter toegankelijk gemaakt.   

  • We zorgden voor een werkomgeving waarin medewerkers en leidinggevenden in staat zijn hun werk optimaal te doen, door steeds aan te sluiten bij de vragen vanuit de stad en de organisatie.

We zijn in 2024 gestart om samen te werken binnen ons eigen Microsoft 365-platform. Dat is gekoppeld  aan de apparaten die medewerkers gebruiken. De hele gemeentelijke organisatie kan met Microsoft Teams werken op een geregelde wijze. Ook zijn er afspraken gemaakt over ambtelijk vakmanschap en projectmatig werken. De komende jaren is er nog wel veel aandacht nodig voor het digitaal samenwerken en het verder inrichten van het Microsoft 365-platform.

Personele kosten
In 2024 is zowel de begrote als de bezette formatie met 3,7% gestegen. De groei die in 2023 in formatie werd gesignaleerd is daarmee wat afgevlakt. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de stijging van de begrote loonsom.  
De ambities en de afgesproken werkzaamheden vergen nog steeds extra personele inzet en de bijbehorende budgetten daarvoor waren ook in de stadsbegroting gereserveerd.  We beschikken daarmee over voldoende formatie maar kregen deze door de krappe arbeidsmarkt nog steeds niet overal met medewerkers in eigen dienst gevuld. Dat zien we ook in 2024 weer terug in een overschot op de begrote loonsom en de absolute groei aan inhuur.

In de onderstaande tabellen is de omvang van de fte's en de loonsom opgenomen van de ambtelijke mét en zonder de bestuurlijke organisatie.

Omvang fte's en loonsom ambtelijke én bestuurlijke organisatie

Jaar

Totaal begrote loonsom

Realisatie loonsom

Uitgaven tov begroting

FTE begroot

Fte werkelijk

 Bedragen (x € 1.000)

31-dec

31-dec

2023

143.220

135.807

-7.413

1.662

1.709

2024

155.876

151.313

-4.562

1.720

1.770

Omvang fte's en loonsom ambtelijke, zonder bestuurlijke organisatie

Jaar

Totaal begrote loonsom

Realisatie loonsom

Uitgaven tov begroting

FTE begroot

Fte werkelijk

 Bedragen (x € 1.000)

31-dec

31-dec

2023

139.269

132.824

-6.445

1.592

1.643

2024

151.683

148.089

-3.593

1.649

1.704

In 2024 waren er 271 resultaatopdrachten (interne vacatures). Ten opzichte van 2023 (243) is dat een stijging met ruim 11%. Dat geeft aan dat de vaste en tijdelijke personele behoefte en dynamiek van de organisatie nog steeds hoog is.
Het aantal externe vacatures daalde van 168 in 2023 naar 114 in 2024. De verklaring daarvoor is dat er met de ondertussen meerjarige kennis van de krappe arbeidsmarkt zeker voor tijdelijke of specifieke behoefte aan capaciteit na de interne resultaatopdracht sneller naar inhuur wordt gekeken. Tijdelijke arbeidscontracten trekken in de huidige markt vaak geen geschikte kandidaten aan.  

Inhuurkosten
Inhuur wordt betaald uit daarvoor specifiek begrote budgetten, niet in te vullen vacatureruimte en programmabudgetten inclusief extra gelden van buiten voor specifieke (project)werkzaamheden. Er wordt ingehuurd voor vervanging bij ziekte, tijdelijke pieken in het werk en voor tijdelijke werkzaamheden en projecten waarvoor we de capaciteit of specialistische kennis niet zelf in huis hebben en budgetten tijdelijk beschikbaar zijn gesteld.
Daarnaast lukte het vanwege de krappe arbeidsmarkt ook in 2024 vaak niet om noodzakelijk personeel aan ons te binden via reguliere werving. Zeker niet als de behoefte een tijdelijk karakter heeft. Inhuur is dan de enige mogelijkheid om de afgesproken werkzaamheden uit te kunnen voeren.  

Categorie

Begroting 2023

Begroting 2024

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Bedragen in € 1.000

Programma's

                     262

 201

                                     5.584

                                    5.438

Uitvoeringskosten Programma's

               13.355

                    15.003

                                23.513

                             24.747

Planexploitaties

                                        129

                                  1.914

Investeringen

                                          61

                                 325

Totale inhuur

           13.617

15.204

                        29.287

32.424

In 2024 zijn de kosten van inhuur in absolute zin ten opzichte van 2023 gestegen. Procentueel blijft het ongeveer 18% uitmaken van de totale kosten die aan personeel werden uitgegeven. Ook in 2024 is er veel ingehuurd voor de opvang van vluchtelingen en de uitvoering van projecten in het fysieke domein.
Hoewel de cijfers van externe inhuur van andere 100.000+ gemeenten over 2024 nog niet beschikbaar zijn (2023 19%) lijken we daarmee in de landelijke pas te blijven lopen.

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 11:52:46 met de export van 04/16/2025 09:54:02